Korter kan niet. Als je arm bent ben je kwetsbaar. Je moet eerst de basis van je leven op orde krijgen. Gezond worden, voldoende eten, kleren en een dak boven je hoofd. Daarna is er pas ruimte om te zorgen dat je zelfstandig kan functioneren; een bedrijfje beginnen of anderszins je hoofd boven water houden. Soms met vallen en opstaan. In de praktijk is 100 weken als ideale gemiddelde tijd naar voren gekomen. Heel veel langer is ook niet goed; dan is de stimulans om te ondernemen minder.

Zodra we voldoende donaties hebben om nieuwe groep van twintig vrouwen te kunnen ondersteunen (20.000 euro), beginnen we. Een donatie van 25,- nemen we hierin mee. Van deze 25 euro wordt 80% in cash gegeven aan de vrouwen, 10% gaat naar de financiële training, transfer kosten en lokale organisatie en 10% voor kosten die we in Nederland maken.  

Van iedere donatie van een een donateur gaat 10% naar organisatiekosten in Nederland. Daar wordt op dit moment bijvoorbeeld de huur van het kantoortje van betaald. De oprichters, Jeroen en Gitte, hebben de eerste jaren (vanaf 2015) hun tijd geïnvesteerd zonder financiële vergoeding te ontvangen. Voor Jeroen geldt dit nog steeds. We werven fondsen om op termijn beide oprichters en het team salaris te geven, omdat 100WEEKS groeit als kool en het een dagtaak is geworden. Zo kunnen we de organisatiekosten laag houden.

De afgelopen 10 jaar is er internationaal grootschalig wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de impact van cash geld geven zonder voorwaarden. Het werkt echt! Voor onderzoeken en achtergrondartikelen kijk hier. Uit onderzoek blijkt overigens ook dat mensen niet meer geld aan tabak of alcohol uit gaan geven als geld ontvangen.

Nee, het is een gift en geen lening. We willen juist dat mensen zelfstandig, zorgeloos en schuldenvrij verder kunnen. Wat je wel vaak ziet is dat mensen die het programma hebben doorlopen, eerder geneigd zijn anderen te helpen.

We bellen de vrouwen elk kwartaal om te meten waar het geld aan wordt besteed en wat de impact ervan is. Onderaan deze pagina vind je voorbeelden van hoe de vrouwen het geld besteden.  

We werken samen met lokale organisaties. Zij kennen de mensen en de onderlinge sociale verhoudingen goed. Ze selecteren vrouwen die in extreme armoede leven en hard werken om zelf inkomen te verdienen. Er wordt steeds een groep van twintig vrouwen geselecteerd die redelijk dicht bij elkaar wonen. Het is voor hen makkelijk elke week samen te komen om elkaar te coachen en ze krijgen dan financiële training van de lokale partner. In Rwanda is onze uitvoerende partnerorganisatie Caritas.

De selectie van de vrouwen moet lokaal worden geaccepteerd om spanningen zoveel mogelijk te voorkomen. Daarom is het cruciaal met een betrouwbare lokale partner te werken die lokale legitimiteit heeft. En we betrekken de plaatselijke overheid en leiders bij de selectie. Hun support is nodig voor lokale acceptatie.

We gebruiken statistieken van de Wereldbank en Verenigde Naties om te bepalen wat we in ene land onder arm verstaan. En we kijken naar de nationale standaarden en data die worden gebruikt. Zo zijn in Rwanda, het land waar we met de pilot zijn gestart, alle burgers ingedeeld in vier inkomenscategorieën. Wij richten ons op de vrouwen in de laagste inkomenscategorie. Zij leven onder de armoedegrens.

Het geld van 100WEEKS is niet voldoende om van te leven maar geeft mensen die in extreme armoede leven wel de kans om uit die armoede te komen door te sparen en investeren. Uit onderzoek blijkt dat veruit de meeste ontvangers het geld niet alleen gebruiken voor consumptie goederen, maar ook voor investeringen in bijv. land, geiten, kippen, of in commerciële activiteiten. Daardoor neemt het besteedbare inkomen toe. Cruciaal is dat ontvangers vanaf het begin weten dat zij het geld voor een bepaalde periode ontvangen, en dat het geld daarna stopt. Dat voorkomt dat ontvangers afhankelijk worden. 

Afrika heeft een enorme sprong voorwaarts gemaakt op het gebied van mobiele communicatie. Geen kabel in de grond maar gelijk over naar mobiele telefonie. De opkomst van mobiele telefonie is de meest transformerende ontwikkeling in Afrika van de laatste 20 jaar. Ook de meeste mensen die in armoede leven hebben vaak toegang tot een simpel en goedkoop mobieltje. Het meest populaire mobieltje van de armen in Rwanda is een Nokia van 7 US$. 

Jouw bijdrage gaat rechtstreeks naar de mensen die het nodig hebben; de vrouwen die zijn geselecteerd voor het 100WEEKS programma. Zij ontvangen zelf het geld via hun telefoon. Daar zit niemand meer tussen.