Epiphanie

Het werkt! Dat blijkt uit de praktijk

We zijn nu in Rwanda, Oeganda, Ghana en Ivoorkust actief. Met lokale coaches helpen we inmiddels meer dan 5.000 gezinnen (zo'n 25.000 mensen) een beter bestaan op te bouwen. We meten het effect van het 100WEEKS-programma met mobile surveys. Zo weten we precies wat er gebeurt met jouw geld.

446 Umuhoza Beatrice groep 14

Eerst de basis op orde

In de beginfase wordt het geld vooral besteed aan de basisbehoeften. Gezinnen eten twee maaltijden i.p.v. één per dag, de kinderen gaan weer naar school, schulden worden afbetaald. Er is geld voor medicijnen, kleren en schoenen. De dagelijkse stress om te overleven valt weg.

Zelfvertrouwen en creativiteit bloeit

Doordat de stress om te overleven plaatsmaakt voor geloof in een beter leven krijgen 100WEEKS-deelnemers ademruimte. Ze kunnen weer plannen maken. De vrouwen richten spaar- en coaching-groepen op en wisselen onderling kennis en ervaringen uit. Onderdeel zijn van een groep geeft hen zelfvertrouwen. Ze staan er niet alleen voor. Dit leidt tot mooie ideeën.

Investeren in de toekomst

Na een paar maanden gaan de vrouwen sparen en investeren. Ze kopen grotere voorraden etenswaar van betere kwaliteit om op de markt te verkopen. Ze kopen vee en een stukje land, zetten kleine bedrijfjes op, bouwen een huis voor de verhuur, of schaffen een naaimachine aan. Na 100 weken zijn ze mentaal en fysiek sterker en hebben ze een stabiel inkomen waarmee ze een duurzame toekomst kunnen veiligstellen. De gezinnen hebben daardoor ook toegang tot (verdere) scholing en verzekeringen. En ze staan financieel helemaal op eigen benen.

Providence

Providence zat in de eerste groep van tien vrouwen die geld ontvingen via 100WEEKS. In deze video vertelt ze over de impact van het geld tijdens de eerste 50 weken.

  • ze eet nu twee maaltijden in plaats van één per dag
  • er is elektriciteit in huis
  • het huis is gerenoveerd
  • er is een kamer bijgebouwd die ze wil verhuren
  • ze heeft een spaarrekening
  • ze gelooft dat haar kinderen een beter leven gaan hebben

Lokale callcenters houden vinger aan de pols

Al het werk dat 100WEEKS verricht is evidence-based. Dat betekent dat we veel meten. In de landen waar we actief zijn voeren kleine pop-up callcenters regelmatig telefonische surveys uit. Zo weten we precies wat voor impact het programma heeft.

274 100weeks call center Rwanda 1

Lees in ons impact rapport hoe het met groepen gaat, een tot anderhalfjaar na hun 100WEEKS.


Maak het zelf mee!

Doe mee aan deze nieuwe manier van hulp en zie zelf hoe jouw bijdrage het leven van de allerarmsten voorgoed verandert. Wil je als bedrijf, vereniging of school een hele groep vrouwen sponsoren? Neem dan contact met ons op.

€0
€20k.000