Waarom 100WEEKS & Cacao?
Chocola: niet meer weg te denken uit de supermarktschappen en de gemiddelde snack voorraad. Waar veel mensen minder aan denken, is dat elke reep begint bij een hardwerkende cacaoboer. Cacaoteelt is een belangrijke inkomstenbron voor veel huishoudens in West-Afrika. Ghana en Ivoorkust samen produceren naar schatting tot 2.000.000 kleinschalige boeren cacao, die te weinig verdienen om van te leven. De armoede in cacao gemeenschappen is een hardnekkig probleem. Zelfs een verdubbeling van de marktprijzen zou naar schatting slechts 17% van de extra boeren naar een leefbaar inkomen tillen.
Wat werkt dan wel? Het is in de praktijk bewezen dat het 100WEEKS programma mensen blijven uit de extreme armoede helpt. Door wekelijks een klein bedrag aan de allerarmste vrouwen te geven, in combinatie met een spaarprogramma, toegepaste training en veel vertrouwen, zien we dat na 100 weken 80% van de deelnemers uit de armoede zijn.
Wat doet 100WEEKS in cacao?
100WEEKS ondersteunt sinds 2018 vrouwen in de cacao-gemeenschappen van West-Afrika en heeft succesvolle samenwerkingen opgezet. Samen met Tony’s Chocolonely zijn al 1000+ vrouwen ondersteund waarvan 80% blijvend uit de extreme armoede is. Nog eens 1000+ vrouwen en hun gemeenschappen konden ondersteund worden met de hulp van UBS Optimus Foundation. Daarnaast heeft 100WEEKS nu al 3 jaar een succesvolle samenwerking met Magnum waar tot nu toe 600 Ivoriaanse vrouwen en hun gemeenschap mee geholpen zijn. De volgende 900 vrouwen staan klaar en we zijn in gesprek om een nog grotere impact te realiseren. Daarover aan het eind van deze blog meer!
Natuurlijk zouden we 100WEEKS niet zijn als we dit alles niet zouden staven met keiharde data. Daarom werken 100WEEKS, Unilever, Cargill, het Initiatief Duurzame Handel en het Koninklijk Instituut voor de Tropen sinds 2022 samen aan Cash Lab. Dit onderzoekscollectief ging op zoek naar een antwoord op een simpele vraag: kan tijdelijke financiële steun boeren en hun families voorgoed uit de armoede halen? De resultaten van dit onderzoek zijn veelbelovend.
Achthonderd dollar aan donaties, verspreid over twee jaar, bleek voldoende om gezondheid, inkomen en dieet van de ontvangers te verbeteren. Jaarinkomens stegen gemiddeld met meer dan $500 (exclusief de cash transfers zelf), vooral omdat ontvangers het ontvangen geld investeren in andere activiteiten die geld opleveren. Dit betekent dat voor elke dollar die gegeven wordt, er meer dan één dollar aan extra inkomsten wordt gegenereerd.
De Cacao Week x 100WEEKS
Vorige week was 'De Cacao Week’ georganiseerd door ‘The Company Behind Chocoa'. Hierin komen belanghebbenden uit de cacao industrie samen met als doel bij te dragen aan betere en duurzame cacao. Experts, activisten en bedrijven bespreken en presenteren nieuwe ideeën die nodig zijn om de cacao sector te verbeteren. Het doel is om samen cacaoproductie eerlijker en effectiever te maken, waarvan miljoenen boeren, hun gemeenschappen, de natuur en de consument van profiteren.
Jeroen de Lange, oprichter van 100WEEKS, was een van de inspirerende sprekers tijdens de eerste sessie van de ‘Amsterdam Sustainable Cocoa' conferentie. Basis inkomens door middel van cash transfers, onafhankelijk van de cacaoproductie, werden besproken. Jeroen beargumenteerde het belang van overstappen naar een cacaosector waarin boeren per maand worden betaald en waar bedrijfsbudgetten voor premies worden besteed aan onvoorwaardelijke cash transfers naar vrouwen in cacao huishoudens. Dit zou ervoor zorgen dat boeren een stabiel inkomen hebben, kinderen naar school kunnen, alternatieve inkomensbronnen gecreëerd worden en eten het hele jaar door op tafel kan staan.
Ondertussen vond er een workshop plaats bij Magnum om de samenwerking van 100WEEKS met Magnum te bespreken. Jurrian Veldhuizen (Lead Marketing en Communicatie) keek terug met het Magnum team op het huidige samenwerkingsverband en de resultaten, ook werden mogelijkheden tot verlenging en uitbreiding van deze samenwerking besproken.
Al met al groeit de rol die 100WEEKS speelt in de cacao sector significant! En de resultaten spreken voor zich: 100WEEKS en cacao zijn een match made in heaven!