Het Amsterdamse modemerk Fabienne Chapot wordt 15 en viert dat door vandaag een pop-up store te openen op het Rokin in het pand van techbedrijf Adyen. Chapot is het eerste merk dat van Adyen de mogelijkheid krijgt om gebruik te maken van hun pop-up ruimte 'The Store'.
Klanten kunnen in de pop-up store bij hun aankoop een donatie doen aan 100WEEKS, via de speciale donatietool Adyen Giving. Bovenop elke aanschaf kan een bedrag van tussen de 1 en 5 euro worden gedoneerd. Dit geld gaat direct naar een groep vrouwen in Rwanda.
Ontwerpster Fabienne Chapot kon haar carrière lanceren omdat ze de kans kreeg te investeren in haar droom. Chapot wil de verjaardag van haar modemerk daarom aangrijpen om andere vrouwen diezelfde kans te geven. Vrouwen die net zoveel ambitie hebben als zij, maar die moeilijker kunnen waarmaken omdat ze in armoede geboren zijn.
De vrouwen die de klanten van Chapot steunen krijgen 100 weken lang elke maandagochtend 8 euro overgemaakt. Zij beslissen zelf hoe ze dat geld besteden. Daarnaast krijgen ze training en komen ze samen in groepen van twintig om elkaar te coachen. Ze zorgen vaak eerst voor voeding, kleding en een goed dak boven het hoofd. Daarna investeren ze het geld in micro-bedrijfjes, zoals een bakkerij of een naai-atelier. Na 100 weken staan ze zo economisch op eigen benen.
Meer weten over de pop-up store van Fabienne Chapot, klik hier.