Nadine Spalburg verruilt VN voor 100WEEKS: 'Ik wil iets doen van betekenis'

100WEEKS breidt uit. De afgelopen maanden gingen een aantal nieuwe krachten van start. Onder hen is Nadine Spalburg, die een baan bij de Verenigde Naties in Bangkok verruilt voor een post als hoofd private fondsenwerving.

Nadine begon haar carrière in de consultancy en was jarenlang werkzaam voor Deloitte in Londen en Singapore waar ze specialiseerde in change management. Het jaar 2020 was een waterscheiding in haar werkzame leven. ‘Ik was klaar met dat rauwe commerciële bestaan en wilde iets doen van betekenis', aldus Nadine. Het roer ging om. Na een jaar internationale ontwikkeling hebben gestudeerd ging ze aan de slag bij de Verenigde Naties in Bangkok als communicatieadviseur, een rol waarin Nadine zich bezighield met gelijke toegang tot rechtspraak voor vrouwen in de regio Azië en de Pacifische eilanden. Haar rol was zichtbaar maken wat er speelde in die landen voor het publiek en potentiële grote donateurs, zoals overheden.

Het voelde als een stap in de juiste richting, maar Nadine wilde meer. ‘Ik koos voor een carrièreswitch omdat ik impact wilde hebben’, zegt Nadine. ‘Bij een grote organisatie als de VN is je werk vaak abstract. Een project kan jaren duren. Bij 100WEEKS sta ik dichterbij het veld. Ik ken de namen van de mensen die we steunen.’

De keuze viel ook op 100WEEKS omdat Nadine gelooft in het programma. Direct geven aan mensen zelf en slim gebruik maken van technologie zoals mobile-money maakt het programma echt schaalbaar, zegt Nadine. 'Maar wat me ook trekt is dat het echt een journey is met een start en een eindpunt.’ Het vrouwelijk ondernemerschap dat het programma aanmoedigt is iets waarmee Nadine natuurlijke sympathie voelt. ‘Niet het clichébeeld van zielige vrouwen in Afrika helpen, maar mensen juist in hun kracht zetten. Ze hebben de ambitie en vaak ook plannen. Allen het geld ontbreekt.’

De komende maanden gaat Nadine de donateurservaring vernieuwen, iets waar alle 100WEEKS-supporters wat van gaan merken. Zo krijgen de updates een nieuw jasje en gaat Nadine aan de slag met publiciteitscampagnes en sociale media. ‘Ik wil mensen die ons steunen verbinden met de mensen die we steunen’, zegt Nadine. ‘Dat ze echt een beeld krijgen van hoe het is om in armoede te leven in Afrika. Waar loop je in zo’n situatie tegenaan?’

100WEEKS breidt uit. De afgelopen maanden gingen een aantal nieuwe krachten van start. Onder hen is Nadine Spalburg, die een baan bij de Verenigde Naties in Bangkok verruilt voor een post als hoofd private fondsenwerving.

Nadine begon haar carrière in de consultancy en was jarenlang werkzaam voor Deloitte in Londen en Singapore waar ze specialiseerde in change management. Het jaar 2020 was een waterscheiding in haar werkzame leven. ‘Ik was klaar met dat rauwe commerciële bestaan en wilde iets doen van betekenis', aldus Nadine. Het roer ging om. Na een jaar internationale ontwikkeling hebben gestudeerd ging ze aan de slag bij de Verenigde Naties in Bangkok als communicatieadviseur, een rol waarin Nadine zich bezighield met gelijke toegang tot rechtspraak voor vrouwen in de regio Azië en de Pacifische eilanden. Haar rol was zichtbaar maken wat er speelde in die landen voor het publiek en potentiële grote donateurs, zoals overheden.

Het voelde als een stap in de juiste richting, maar Nadine wilde meer. ‘Ik koos voor een carrièreswitch omdat ik impact wilde hebben’, zegt Nadine. ‘Bij een grote organisatie als de VN is je werk vaak abstract. Een project kan jaren duren. Bij 100WEEKS sta ik dichterbij het veld. Ik ken de namen van de mensen die we steunen.’

De keuze viel ook op 100WEEKS omdat Nadine gelooft in het programma. Direct geven aan mensen zelf en slim gebruik maken van technologie zoals mobile-money maakt het programma echt schaalbaar, zegt Nadine. 'Maar wat me ook trekt is dat het echt een journey is met een start en een eindpunt.’ Het vrouwelijk ondernemerschap dat het programma aanmoedigt is iets waarmee Nadine natuurlijke sympathie voelt. ‘Niet het clichébeeld van zielige vrouwen in Afrika helpen, maar mensen juist in hun kracht zetten. Ze hebben de ambitie en vaak ook plannen. Allen het geld ontbreekt.’

De komende maanden gaat Nadine de donateurservaring vernieuwen, iets waar alle 100WEEKS-supporters wat van gaan merken. Zo krijgen de updates een nieuw jasje en gaat Nadine aan de slag met publiciteitscampagnes en sociale media. ‘Ik wil mensen die ons steunen verbinden met de mensen die we steunen’, zegt Nadine. ‘Dat ze echt een beeld krijgen van hoe het is om in armoede te leven in Afrika. Waar loop je in zo’n situatie tegenaan?’