Makkelijk werk is het niet. Jean is meestal rond 11 uur in de bakkerij. Zijn werkdag duurt tot 9 uur 's avonds. Toch verlangt Jean nooit terug naar zijn oude werk als elektricien. Toen zat hij wel eens een maand zonder werk. Nu niet meer. "Mensen hebben altijd brood nodig", zegt Jean.
Jean is de zoon van Salomé Nyirabaritonda, een van de meest succesvolle 100WEEKS-deelnemers in Rwanda. Ze stopte het geld dat ze van 100WEEKS kreeg in een bakkerij die ze samen met haar zoon runt. Die onderneming loopt als een trein. Ze maken 100 euro per week winst en hebben vijf bakkers en bezorgers in dienst.
De bakkerij van Salomé laat mooi zien hoe het effect van het 100WEEKS-geld verder reikt dan de ontvangers alleen. Dit 'ripple effect' is nu ook goed onderzocht. Amerikaanse wetenschappers gaven 10.500 gezinnen in Kenya eenmalig $1.000 en lieten een vergelijkbare controlegroep ongemoeid. Elke dollar die gegeven werd creëerde $2.60 aan economische activiteit in de omgeving. Negatieve effecten, zoals lokale inflatie, bleven beperkt.
100WEEKS is data-driven. We meten zelf continu het effect van ons programma, maar een grootschalige studie van de omgeving van ontvangers was tot nu toe nog niet verricht. Deze studie kan op de groeiende stapel met bewijs voor de positieve effecten van cash transfers.